La imposició d'un préstec de 10 milions, democràcia segrestada

El proper dilluns, el Ple de l'Ajuntament es veurà obligat a aprovar un crèdit de 10 milions d'euros mitjançant el fons de finançament del govern espanyol.

Des de la CUP de Vilanova i la Geltrú, tal i com ja vam fer l'any passat, quan pel mateix sistema l'Ajuntament va sol#licitar uns 24 milions d'euros, ens oposem frontalment a aquesta mesura, per diverses raons:

- En primer lloc, aquests préstecs són una imposició del govern central via decret llei, el qual se salta l'autonomia municipal i no deixa escapatòria als ajuntaments, sota amenaça d'intervenir la hisenda local. No només envaeix les competències municipals sinó que redueix la democràcia a l'aprovació, sí o sí, d'aquest préstec. Una pràctica que s'acosta al xantatge.

- També cal destacar que les condicions d'aquest préstec de 10 milions, igual que les del préstec de 24 milions de l'any passat, són del tot abusives, ja que l'interès se situa entre 4 i 5 punts per sobre del que han de pagar les mateixes entitats al Banc Central Europeu i suposen un finançament indirecte d'unes entitats, recordem, que ja han estat rescatades amb els diners de la ciutadania mentre els drets col·lectius es retallen cada dia més.

- En tercer lloc, la CUP considera que els pagaments a proveïdors són una prioritat, sobretot els d'escala local. Els llocs de treball i la bona salut de les empreses de les vilanovines, tot i així, no haurien de servir de pretext a la voracitat dels mercats. L'any passat, en aquest sentit, les màximes beneficiàries del préstec -20 de 24 milions- van ser empreses transnacionals, constructores o bé participades per les mateixes entitats bancàries que ara treuren profit d'aquesta operació.

- Per últim, aquest procés d'endeutament ens referma en la idea que els drets col·lectius han d'estar per damunt de qualsevol altra consideració. La població de Vilanova s'està hipotecant, ja superem els 1200 euros per habitant, per unes actuacions polítiques legitimades en un creixement econòmic que només ha reportat beneficis als inversors privats i que s'ha de revertir mitjançant la redistribució de recursos enlloc de l'ofegament de la classe treballadora.