Valoració dels pressupostos municipals 2008

Enguany, la Candidatura d’Unitat Popular ens trobàvem per primer cop amb la tasca d’aprovar els pressupostos municipals de Vilanova i la Geltrú. Un cop han estat aprovats pel Ple vilanoví, no tenim cap altre remei que anunciar el nostre descontentament i la gran sorpresa pel contingut d’aquests, però sobretot, per les formes amb què s’han dut a terme.

Per començar, vam inciar el 2008 sense haver aprovat encara els pressupostos d’enguany, donat que pel Ple programat el dia 17 de desembre l’equip de govern encara no els tenia enllestits. Des la CUP considerem que aquest retard en l’el·laboració del document mostra una pobra gestió per part del Govern i sobretot, una manca important de transparència al ser justificat aquest retràs pel mateix regidor d’Hisenda amb per a que l’oposició no en fagi rebombori a la premsa.

Una ciutat com Vilanova i la Geltrú no es pot permetre que els seus pressupostos es fagin a última hora i depressa i corrents. És inadmissible que els diners que es destinen a la nostra Festa Major i al Carnaval es decideixin in extremis, 6 hores abans d’arribar el document al Ple, sense cap altre criteri que la pressa per a tenir-los enllestits per la tarda, tal i com va comprovar per si mateix el nostre regidor. Al nostre entendre, això no és res més que un menyspreu cap a les nostres festes i a tota la cultura en general, i denota una manca de debat i improvització en els pressupostos, que a nosaltres ens resulta inacceptable… i també ens fa una mica de por.

I encara més quan analitzant els pressupostos ens fan la impressió que són un copiar pegar d’anys anteriors (Que de fet ha estat admés pel mateix regidor d’Hisenda). Fins a tal punt són un copiar pegar que hi surten partides del tot inversemblants, com un ingrés de 15.000 euros per entrades del Teatre Principal. No se n’han adonat encara que a Vilanova, no en tenim de teatre!A més, el Pressupost que va aprovar el ple el passat dilluns dia 7, és un pressupost que no quadra. L’han fet quadrar. I ho han fet posant com a inversions tot un seguit d’obres que no ho són, sinò que són manteniment. D’aquesta manera, treient despeses corrents fan quadrar els recursos de l’Ajuntament amb el que gastaran. Des de la CUP estem totalment en contra d’aquestes pràctiques que no són res més que un intent d’amagar, ocultar informació, de ser poc transparent, i que és indigne d’un Ajuntament democràtic.Per tots aquests detalls, aquestes maneres de fer, des de la CUP demanem rigor a l’equip de govern. Rigor, perqué Vilanova no es mereix que un document tant i tan important com són els Pressupostos Municipals es fagin de forma precipitada i improvisada. Perquè estem convençuts que les coses no es fan així!

Per altra banda, el 2008 els vilanovins pagarem 2 milions d’euros retornant prèstecs d’anys anteriors, més els ’interessos. I enguany es demanarà un prèstec de gairebé 5 milions d’euros que ens portarà al 2011 (Final de la present legislatura) a pagar gairebé 3 milions d’euros en concepte de retorn de préstecs. Llavors, si per una banda disminueixen els ingressos i per l’atra augmenten les despeses, just en un moment en qué el context económic dels propers anys no sembla gaire favorable, des de la CUP entenem que s’està seguint una dinàmica si més no, perillosa, que ens hipoteca el futur quan amb prou feines s’arriba a final de mes.A més, analitzant el Pla de Mandat, l’equip de govern els propers tres anys haurà de construir un Pavelló, un espai polivalent, han de cobrir un torrent, fer un auditori,.... tot un seguit d’obres que no veiem per enlloc d'on poden sortir els diners. Si no és clar, amb més i més endutament que faria encara més insostenible el deute que suporta la ciutat.

Un altre cop, hem de parlar també de Neàpolis. Als anys anteriors ja vam haver de pagar un edifici que ens va sortir molt car a tots i que ningú sabia per a que servia. A partir d’aquest any, quan ja sembla que està gairebé enllestit, haurem de començar a pagar gran part de les despeses de manteniment per qué l’edifici està mig buit i no hi ha previsions que s’ompli en els propers mesos. Més mala gestió i més diners que es llancen.Com per exemple, els lloguers als quals haurà de fer front l’Ajuntament per a situar-hi oficines. 400.000 euros anuals, que en tota la legislatura sumaran 1.200.000 euros. Mentrestant, les obres dels Antics Jutjats es troben totalment aturades. Perqué no es decideix l’Ajuntament a construir-hi d’una vegada per totes l’edifici i ens estalviem així de pagar tots aquests lloguers. Perqué a la llarga, ens pot sortir molt car, i cada any que passa sense fer-hi res, llencem més i més diners, un altre cop....I en la mateixa linea, hem de fer referència a l’envelat. Ja fa molts anys que a Vilanova es demana un espai polivalent per als joves, i en canvi, l’Ajuntament segueix pagant cada any un pedaç molt car. I es segueixen llençant diners en coses provisionals degudes a les mancances que l’equip de govern no hi fa front.

Pel que respecta a la Cultura, de 296.000 euros destinats l’any passat per la Festa Major enguany es redueixen a 225.000, gairebé una quarta part menys (24%), les subvencions a les entitats culturals per quart any consecutiu no augmenta ni un euro. No només no s’augmenta sinó que el valor decreix ja que ni tant sols s’augmenta l’IPC. I al Carnaval, només s’hi destina 100.000 euros, cosa que considerem del tot insuficient. El FIMPT en canvi, reb la quantitat de 285.000 euros, més que la Festa Major i tot, quan és evident que és un acte que no té ni una desena part de la importància que pot tenir una Festa Major o el Carnaval.

En resum, per a la programació cultural s’hi destinen 537.000 euros. Un altre cop, considerem que és una xifra miserable per a una ciutat de 65.000 habitants com la nostra.

Un altre tema son les gratificacions: aquest any 31.500 €. Amb quin criteri es donen aquestes gratificacions? Tothom hi opta? Ens sembla que no. I els criteris que es fan servir van més pel cantó de l’amistat i de la influència, que per motius laborals. Una pràctica molt poc professional.Tampoc podem estar d’acord, en que certs serveis que hauria d’oferir l’Administració estigui en mans privades, com pot ser el Servei de Grua i la gestió dels Centres Cívics, per molts anys que es porti fent d’aquesta manera, no es poden tolerar.

Hem de fer referència també, a la ingent quantitat que el nostre Ajuntament destina a la neteja de les seves instal·lacions. En cap moment posem en dubte que no calgui aquest servei, però és una despesa que ens sembla del tot desproporcionada. 7.520.000 d’euros. Si realment el govern vol fer una bona gestió de la despesa pública, podrien començar per aquí.

En darrer lloc, i malauradament, hem de tornar a destinar a diners per a reparar coses fetes fa quatre dies. Ara toca la Biblioteca Cardona Torrandell. 123.500 euros per arreglar la façana que fa pocs anys que està construida. Això és una altra mostra, que el nivell de l’obra pública a Vilanova està mot lluny del que hauria de ser.

Per acabar, ens agradaria dir que la CUP no ha dit la última paraula encara sobre els pressupostos, i que treballarem i estarem molt a sobre durant tota la legislatura per a que els Pressupostos de la nostra vila siguin realment democràtics, d’esquerres i sobretot transperents.